تاریخچه گردان عمار

بخشی از تاریخ جنگ هشت ساله را می توان در خاطرات و حماسه ها و یادگاران گردان عمار دید و شنید. می خواهیم از حماسه ها و عملیات ها و مقاومت ها و شجاعت ها و شهادت های گردان عمار بیشتر بشنویم.

¤ تاسیس گردان عمار
لشگر 27 محمد رسول الله در اواخر سال 1360 بعد از عملیات بستان، طریق القدس تشکیل شد و در اولین عملیات خود که عملیات فتح المبین بود شرکت کرد و در همین حین گردان عمار هم تاسیس شد که اولین فرمانده آن شهید حاجی پور بود. شهید حاجی پور ازبچه های قدیمی سپاه بودند. گردان عمار نیز در اولین عملیات خودش که همان عملیات فتح المبین بود شرکت کرد که شهید حاجی پور در آن عملیات مجروح شد. بعد از عملیات فتح المبین لشکر 27 به عنوان قوای 27 لبنان به لبنان اعزام شد که شاکله گردان عمار از هم پاشید و بعد از بازگشت از لبنان گردان عمار دوباره تاسیس شد. در طول سالیان دفاع مقدس در یک مقطع خاصی گردان عمار به تیپ عمار تبدیل شد و بعد ازمدتی دوباره تبدیل به گردان شد و تا آخر جنگ نیز به همین صورت در صحنه ماند و در تمام عملیات هایی که لشکر 27 شرکت می کرد گردان عمار نیزحضور داشت.
¤ شهدای شاخص گردان
شهدای شاخص این گردان را می توانیم بگوییم که شهید حاجی پور بودند و شهید لشکری «شهید عیدی و شهید اصفهانی و شهید مفاخری که جانشین شهید لشکری بودند و شهید گره گشا و شیخ آذری که جانشین شهید اصفهانی بودند و شهید ستاریان که جانشین خود بنده بودند که در عملیات نصر 7 به شهادت رسیدند و همچنین شهید خرم شاد» و شهید مفاخری و شهید سعید زندی از فرماندهان گروهان بودند و شهید چوپانی و تنی چند دیگر. فکر می کنم 30نفری از فرماندهان اعم از فرماندهان گردان و گروهان و جانشینان در طول دفاع مقدس به شهادت رسیدند و اگر نیاز باشد می توانم لیست همه آنها را تهیه کنم و خدمت شما ارایه کنم.
¤ الآن فرمانده چه کسی است؟
– بعد از جنگ به تعبیری یکی از بچه های نسل سومی هاست به نام آقای لاروبی.
¤ توان رزمی گردان چگونه بود؟
– توان رزمی گردان را در دو بعد می توانیم مطرح کنیم. یک بعد بچه های قدیمی گردان و یکی بچه های جدید. اگر بخواهیم توان رزمی اینها را بگویم می توانیم بگویم این افراد، افرادی هستند که هرگونه آمادگی لازم را برای رزم و دفاع در برابر هر گونه تهدید را دارا هستند. اینها مربوط به بچه های قدیمی گردان هستند. اما بچه های جدید و نسل سومی. در نسل سومی ها هم ما سرباز خوب و ارزشی، پاسداران و بسیجیان هماهنگ با قدیمی ها داریم. همه این نیروها تحت امر سپاه تهران هستند و در تهران هم مستقرند در تیپ یکم انصار النبی.
فرمانده تیپ هم جناب سرهنگ حسینی هستند که ایشان نیزدر دوران دفاع مقدس به عنوان جانشین گردان عمار با هم همکاری داشتیم. همه این نیروها اعم از قدیمی ها و نسل سومی ها برخوردار از آمادگی بسیار بالاهستند.
¤ بچه های قدیم و جدید گردان با هم در جهات مختلف هماهنگ و همسو هستند.
– یکی از نقاط مثبت و افتخارآمیز اتفاقا همین نکته است. همکاری ها و هماهنگی ها و محبت ها بالاست. البته تردید نیست که خصوصیات بچه های نسل سوم خصوصیات به روزی است. این بچه ها البته نسبت به شرایط روز برداشت هایی دارند با این همه علایق و توجه آنها نسبت به بچه های قدیمی جنگ آنها را به سمتی کشانده که روحیات و خلق و خوی اینها را برای خودشان یک ارزش می دانند.
نسل سومی ها با بچه های قدیمی بیگانه نیستند. می پذیریم که شرایط و برداشت ها عوض شده اما هیچ کدام بچه ها را نسبت به هم غریبه نکرده است. تفاهم و احترام و محبت و درک متقابل برقرار است.
¤ همسویی فکری و اعتقادی
– می توان گفت اقداماتی که صورت می گیرد در این جهت است. اهل بیت و امام حسین(ع) محور گردهمایی بچه هاست و این در هیئتی که گردان دارد خود را نشان می دهد. بچه های قدیم و نسل سومی ها اختلاف نگرش، برداشت و سلیقه و تفکر با هم دارند اما همه اینها تحت الشعاع این محور است و همین محور همه بچه ها را با هم هماهنگ و یکپارچه می کند. یکی از نقش هایی که هیئت گردان ایفا می کند همین است. در جنگ هم همین حکم جاری بود. شمال شهری، و جنوب شهری، باسواد و بی سواد و دکتر و مهندس و کارگر و… همه حول این محور یکی شده بودند.

¤ از نقش حماسی گردان توضیح دهید؟
-مام عملیات ها و حرکات این گردان حماسه بوده است.
به خاطر اینکه شرایط تمام عملیات گردان در برابر دشمن شرایط نابرابر بوده است. در شرایطی بحرانی و نابرابر بچه ها به مصاف با دشمن می رفتند و پیروزی کسب می کردند. خاک ریزهای دشمن در سخت ترین اوضاع فتح و نگهداری می شد. از خودگذشتگی ها و شجاعت ها همه در اوج بود چه در عملیات کربلای 5 که همه در محاصره بودیم و چه در عملیات ماهوت بچه ها در یخ و برف و سرما گرفتار می شدند و چه در مهران و قلاویزان که بچه ها از گرما و تشنگی و بی آبی شهید شدند. از هیچ کدام از اینها جز حماسه نمی توانیم یاد کنیم.
¤ عملیات هایی که گردان عمار شرکت داشته کدامند؟
– عملیات هایی که گردان عمار شرکت داشته به ترتیب: عملیات های فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، مسلم بن عقیل، زین العابدین، والفجر مقدماتی، والفجر یک، والفجر 4، خیبر، بدر، والفجر 8، کربلای 1، کربلای پنج، آزادسازی فکه که فکه در تصاحب دشمن بود، عملیات تکمیلی کربلای پنج، کربلای 8، نصر 7، بیت المقدس 7، قدیر، مرصاد، ابوقریب که آخرهای جنگ دشمن آن را گرفته بود. اینها عملیات هایی بود که گردان عمار در طول جنگ شرکت داشته است.
¤ آمار تعداد شهدای گردان چه عددی بود؟
– شهدای گردان عمار به چیزی حدود 700 نفر میرسد.
¤ آمار اسرای گردان
– حدودا 50 نفر میباشد. در مجموع در والفجر 4 چند نفر از بچه ها مجروح شدند و به اسارت دشمن درآمدند. در بیت المقدس 7 هم چند نفر از بچه ها در اثر جراحت به اسارت درآمدند.

¤ گردان عمار در خطوط پدافندی و دفاعی هم شرکت داشت؟
– گردان عمار بخاطر تواناییهایی که داشت کمتر در پدافندها حضور داشت با این حال در خطوط دفاعی و پدافند هم بوده است، براساس ماموریت هایی که داشته مثلاً در حلبچه، شاخ شمران، گردان یک مدتی پدافند بوده است و یا بعد از عملیات والفجر 8 و قبل از عملیات کربلای 1 یک مدتی در کارخانه نمک جزیره فاو پدافند بوده است و یا مدتی در موسیان سر از عملیات بدر پدافند بودیم.

منبع:http://www.gordaneammar.ir